“U wilt hier linksaf. Mag dat?”

Richting bepalen is belangrijk. Dat geldt zowel voor startups als voor bedrijven die al langer bestaan. Er zijn vele manier om richting te bepalen zoals strategie sessies, heidagen, Business Model Canvas, Value Proposition Canvas, etc. Al deze tools richten zich op bepaalde aspect van een bedrijf en geven daarmee inzicht van een uniek referentiepunt. Wij vinden het belangrijk om ons bedrijf vanuit een flink aantal referentiepunten te bekijken en vandaag delen we met jou op welke manier wij dit doen.

Missie: Voor ons is onze missie belangrijk. Het geeft een gezamenlijke basis voor alle betrokken en geeft bestaansrecht aan het bedrijf zelf. Het is dat hogere doel waar je naar toe werkt dat net haalbaar is, maar alleen als je echt je best doet.

Roadmap: De missie van hierboven leidt tot een visie die weer leidt tot een ambitie met doelstellingen. Die drie elementen zijn de basis voor onze Roadmap. In de Roadmap maken we praktisch en concreet welke acties we de komende tijd willen nemen om een stapje dichter bij onze missie te komen.

Story: Poort8 willen we ook uitdragen aan de buitenwereld. De missie alleen is daarvoor te beperkt, de roadmap te uitgebreid. Je wilt een eenvoudig en pakkend verhaal hebben waarmee in een paar zinnen duidelijk wordt welke uitdagingen wij oplossen, hoe we dat aanpakken en wat dat onze klanten oplevert. Op dit moment verpakken we onze story in een one-liner en een visual pitch. Binnenkort meer hierover!

Roast: Een belangrijk onderdeel van alles wat we doen, is toetsen met de buitenwereld. Dat geldt voor ons product, voor ons consultancy werk en zeker ook voor onze missie, visie, ambitie, roadmap en story. Daarom organiseren wij roasts. Hiervoor nodigen wij een klant, een relatie, of een vriendgroep uit om onze strategie figuurlijk aan gort te schieten. Hier kritischer hoe beter! We starten met het overbrengen van onze missie, visie, ambitie, roadmap en story en daarna zijn alle remmen los. Je zult verbaasd zijn hoeveel feedback er komt en hoe opbouwend dit is!

Tot slot: Wij houden van leercurves, dus heb jij nog mooie tips, deel ze dan gerust met ons. Liefst via LinkedIn zodat iedereen mee kan leren :)

Previous
Previous

To benchmark or not to benchmark

Next
Next

De logistiek van de vrijheid