
Jouw strategie voor digitalisering
In 3 stappen een pad vooruit
Strategie = doel + plan + actie
Een strategie is veel meer dan tekst op papier. Het start met een duidelijke doelstelling over de richting waarin het bedrijf zich wil ontwikkelen. Vervolgens moet deze visie uitvoerbaar gemaakt worden met een plan. Hierin staan de belangrijke elementen en de volgorde met de kennis van nu. Het plan voert zichzelf niet uit, dus je zult nu aan de slag moeten. Een concreet actieplan helpt daarbij. Tijdens de uitvoering van de stappen zullen er leerzame momenten zijn. Neem deze leermomenten mee in de doorontwikkeling van de doelstelling.
Doel
Duidelijke doelstellingen op het vlak van digitalisering zijn cruciaal om de juiste richting te geven aan het bedrijf. Ze dienen ook als uitgangspunt voor het plan in de volgende stap. Het bepalen van doelstellingen in de nieuwe wereld is niet altijd makkelijk. We beginnen daarom met de missie: wat zijn mijn kernwaarden en wat willen we bereiken? De visie die hieruit ontstaat is als ware het verhaal dat verteld moet worden. Ambitie en doelen helpen om richting te geven aan die visie. Een OKR zorgt ervoor dat deze ambitie en doelen tot uitvoering gebracht kunnen worden met een meetbaar resultaat.
Plan
Nadat de eerste versie van de doelstellingen duidelijk is, moet er een plan komen. We stellen eerst de beoogde (nieuwe) waarde voor de klant vast. Maar een lopende business wil je niet met een blanco vel papier starten. Daarom kiezen we daarna eerst het hoofdproces waar we mee aan de slag gaan. Dat hoofdproces brengen we in kaart aan de hand van het OPERI model. En voor elke stap brengen we in kaart welke systemen, welke data, welke handelingen en welke mensen er nodig zijn en welke issues er optreden. Tot slot bekijken we de gap tussen de gewenste waardepropositie en het huidige hoofdproces.
Actie
De doelen zijn duidelijk, de plannen zijn gewogen en gemaakt: tijd voor actie. Het leuke werk begint: we brengen in kaart wat er moet gebeuren om de nieuwe waardepropositie in lijn brengen met de bestaande processen en de beoogde doelstellingen. We schetsen de gewenste customer journey, we bepalen welke functionaliteiten er ontwikkeld moeten worden en we maken een roadmap: de onderdelen met de beste combinatie van veel waarde en weinig effort komen vooraan in de uitvoering.
En nu kun je zelf aan de slag: met de juiste leider en de juiste cultuur kan het team aan de slag met de roadmap. De Objectives en Key Results helpen om de stakeholders en de DMU nauw aangehaakt te houden.