Bedrijven willen benchmarks en dashboards

UnleashBanner.jpg

In het begin van dit jaar begonnen we met een propositie om MKB bedrijven te helpen met hun datareis. Veel bedrijven weten wel dat ze data hebben en dat er waarde in data zit. Maar voor de meeste bedrijven is dit niet hun core business en daardoor weten deze bedrijven vaak niet waar ze moeten beginnen. Wij ontwikkelden een 3-stappenplan om ze vanaf een interview via een benchmark naar een dashboard te brengen. Speerpunten hiervoor zijn lage instapdrempel in kosten en tijd, snel resultaat en focus op interne data. Zodra een bedrijf dit succesvol heeft ingericht, is de stap naar data delen een stuk kleiner, zowel technisch als cultureel.

Corona kwam en gooide de boel flink overhoop. Het leggen van eerste contacten is een stuk moeilijker als je niet op bezoek kunt. Daarnaast bracht Corona onzekerheid en dat zorgt ervoor dat bedrijven focussen op overleven. Non-core activiteiten vallen dan vaak stil. Acquisitie volgens het bedachte plan kwam niet van de grond en daarmee het 3-stappenplan zelf ook niet.

Dit bracht ons in een lastige situatie. Lukte het 3-stappenplan niet omdat Corona roet in het eten gooide, of was het simpelweg geen goed plan? Er was maar één oplossing: we hadden data nodig om dit te bepalen. We schreven een vijftiental aannames op die we zouden valideren in onze formele en informele gesprekken. Dat zou de basis brengen voor de conclusie over ons 3-stappenplan. Een paar maanden later wisten we genoeg:

‘Bedrijven willen graag weten waar ze staan en hoe ze zich verhouden tot anderen. De benchmark is hiervoor een mooie tool en uit de gesprekken komen behoeftes naar voren die Poort8 kan invullen. Deze behoeftes variëren van een eenmalige analyse tot de volledige implementatie van een het traject tussen databron en dashboard. Ook een adviserende rol aan een bestaand team is een aantal keer naar voren gekomen.’

We gaan alsnog terug naar de tekentafel omdat we nog steeds moeten uitvinden hoe we deze potentie kunnen omzetten in de juiste propositie. Maar het is in ieder geval goed om te weten dat we focussen op het invullen van gevalideerde behoeftes.

Previous
Previous

Data ketens hebben de toekomst

Next
Next

To benchmark or not to benchmark